#LaboratoriaPrzyszłości
„Projektowanie 3 D”
Wrzesień
Rozpoczęliśmy przygodę z zajęciami pt. „ Projektowanie 3D”. Przeprowadzono cztery zajęcia we wrześniu. Obecnie cały czas trwa rekrutacja uczestników. W trakcie zajęć:
Październik
W październiku uczniowie rozpoczęli drukowanie pomocy dydaktycznych, które mogą być wykorzystane w trakcie lekcji matematyki oraz fizyki. Wydrukowano i złożono modele dźwigni dwustronnej oraz kątów.
Rozpoczęto pracę z programem Tinkercad. Pierwszym zadaniem uczestników było zaprojektowanie własnego imienia, następnie jego wydruk. Obróbką, uczniowie zajmą się w trakcie kolejnych zajęć.
Nie zabrakło również czasu na zabawę z wykorzystaniem wydrukowanej wyrzutni i mini samolotu.
Listopad
W listopadzie uczniowie ukończyli projektowanie logo szkoły. Najlepszy projekt zostanie wydrukowany w grudniu i będzie medalem, nagrodą dla uczniów biorących udział w konkursach szkolnych. Uczestnicy rozpoczęli również projekt pt. „Wymarzony dom”. Na kolejnezajęcia zaproszono uczestników koła wędkarskiego, którym przekazano wydrukowane zawieszki w kształcie ryby oraz zapoznano z możliwościami drukarki Zortax. Na bieżąco drukowane są pomoce dydaktyczne dla nauczycieli różnych przedmiotów.
Grudzień
W grudniu, w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, odbyło się spotkanie uczestników koła „Projektowanie 3D”, z nauczycielami oraz uczniami ze szkół gminy Rybno. Spotkanie polegało na zaprezentowaniu obsługi drukarki 3D oraz programów do projektowania i wydruku, na których pracują uczniowie naszej szkoły. Nie zabrakło wymiany doświadczeń, w sposobie wykorzystania sprzętu i organizacji zajęć dla uczniów. Wśród wielu prac, wybrano i wydrukowano najciekawsze logo szkoły, którego wydruk będzie udoskonalany w kolejnych miesiącach pracy koła. Część uczniów zakończyła projekt: „Wymarzony Dom”, wykorzystując zdobyte umiejętności, z nauki obsługi programu Tinkercad.
Luty
W lutym, uczniowie kontynuowali pracę z edukacyjnymi klockami konstrukcyjnymi SkriKit. Uczniowie rywalizowali w konkursie na najwyższą wieżę. Klocki rozwijają nie tylko umiejętności manualne, ale także myślenie i wyobraźnię przestrzenną uczniów. Możliwość złożenia konstrukcji własnoręcznie pozytywnie wpływa na rozwój zdolności koncentracji, organizacji miejsca pracy, planowania i wykorzystania różnego rodzaju połączeń w praktyce. Dodatkowo wydrukowaliśmy formę liczby PI do wypieków, dla koła kulinarnego.
Marzec
W marcu, zorganizowano konkurs na najwyższą wieżę z klocków Skrikit. Wygrał Konrad Gniazdowski z kl. V b. Nagrodą dla ucznia był wydruk dowolnie wybranego modelu 3D. Na pozostałych zajęciach uczniowie drukowali i obrabiali protezę ręki oraz wykonali projekt jajka wielkanocnego. Na bieżąco drukowane są nagrody na konkurs wędkarski, który odbędzie się w kwietniu.
Maj
W maju uczniowie projektowali budynek szkoły podstawowej oraz zapoznali się z budową i obsługą długopisu 3D.
„Robotyka”
Wrzesień
Od początku roku szkolnego w naszej szkole realizowane są zajęcia z Robotyki dla chętnych uczniów z klas trzecich. Na pierwszych zajęciach uczestnicy zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni komputerowej oraz poprawnego użytkowania SkriBotów, które są w wyposażeniu naszej szkoły dzięki Programowi Laboratoria Przyszłości. Program jest realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Robot edukacyjny SkriBot składa się z elementów do samodzielnego montażu co już dzieci rozpoczęły. W trakcie montażu uczniowie zdobędą wiedzę z zakresu podstaw mechaniki i elektroniki a także programowania.
Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem i dają wiele radości naszym wychowankom.
Październik/Listopad
W tym miesiącu uczestnicy koła Robotyki zajmowali się głównie nauką pobierania aplikacji na tablety do sterowania SkriBotem oraz wydawania mu komend. Uczniowie mieli przy tym dużo zabawy i wiele ciekawych pomysłów.
Styczeń
Kolejny miesiąc na zajęciach robotyki to ciągle udoskonalanie nabytych już umiejętności sterowania i obsługi SkriBotów.
Uczniowie są bardzo pomysłowi i wymyślają robotom coraz to lepsze zadania, np. łapanie i przenoszenie kubka oraz jazda na macie z planem miasta.
Na jednych zajęciach uczestnicy zajmowali się także kodowaniem na kartach pracy.
Luty
W ubiegłym miesiącu nadal doskonaliliśmy umiejętności sterowania SkriBotem. Planowaliśmy jego trasę i czynności, które ma wykonać.
Na zajęciach nie brakowało także zadań z kodowania i programowania, np. w programie Scretch oraz poznawania innych modeli robotów.
Marzec
W mijającym miesiącu uczestnicy koła Robotyki usprawniali swoje umiejętności manualne podczas składania mini robotów i budowli z klocków Lego WeDo 2.0.
Zajęcia z konstruowania dają dzieciom poczucie satysfakcji i wiele radości. Powstają ciekawe propozycje, nie tylko z gotowych instrukcji, ale także wymyślone przez uczniów. Dzielą się tymi propozycjami z innymi, pomagają sobie nawzajem co wpływa na dobrą atmosferę w grupie i współdziałanie.
Maj
To był kolejny miesiąc doskonalenia umiejętności kodowania, sterowania SkriBotami oraz konstruowania z klocków Lego WeDo.
Uczestnicy koła mieli za zadanie ułożenie instrukcji do kodowania dla kolegi bądź koleżanki, a oni uzupełnić kartę według kodu.
Budowle uczniów są coraz bardziej precyzyjne, a sterowanie robotami łatwiejsze.
Czerwiec
W ostatnim miesiącu roku szkolnego odbyły się tylko jedne zajęcia robotyki. Podsumowano na nich całoroczną pracę oraz oczywiście rozłożono na części pierwsze SkriBoty. Uczestnicy koła utwierdzili prowadzącego, że zajęcia im się podobały i liczą na podobne w przyszłym roku szkolnym.
Zajęcia „Teatralno – filmowe”
Wrzesień/Październik
Zajęcia teatralno - filmowe pozwalają na wyzwalanie emocji u dzieci, budują wiarę we własne możliwości i są okazją do dobrej zabawy! We wrześniu uczniowie poznawali się, ćwiczyli wyrażanie emocji, grali w kalambury oraz pracowali nad wyraźnym mówieniem. Październik był czasem pracy nad interpretacją wierszy dla dzieci oraz ich odgrywaniem. Były próby nagrywania dźwięku oraz filmików, a także poznawania i wykorzystywania programów i aplikacji do montażu filmów i zdjęć.
Listopad / Grudzień
Na zajęciach koła teatralno - filmowego w listopadzie i grudniu trwały prace nad doskonaleniem dykcji i interpretacją tekstów. Efektem było nagranie słuchowiska wiersza "Na starganie". Powstało wiele wersji, a jedną z nich przesyłamy do wysłuchania. Przygotowaliśmy też życzenia z wykorzystaniem aparatu fotograficznego oraz programów do edycji filmów. Rozpoczęliśmy prace nad przedstawieniem o Mikołaju Koperniku, które zamierzamy nagrać już w styczniu.
Styczeń/Marzec
W styczniu koło teatralno - filmowe nagrywało film o życiu Mikołaja Kopernika pt.” Życie Mikołaja Kopernika w kilku scenach”. Uczniowie zadbali o scenografię oraz o stroje z epoki Kopernika, aby ich przekaz był wiarygodny. Po nagraniu przyszedł czas na obróbkę filmu- dodano efekty dźwiękowe, napisy, zrobiono przejścia między scenami. Film uświetnił obchody 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika i był wyświetlany wszystkim klasom oraz udostępniony w mediach społecznościowych szkoły. Od lutego uczniowie pracują nad prawidłowym czytaniem nowego tekstu, dykcją i modulacją głosu. Pod koniec roku szkolnego planują premierę bajkowego spektaklu.
Kwiecień
3 kwietnia uczniowie oraz opiekun koła brali udział w szkoleniu z obsługi sprzętu audio-wizualnego, co pozytywnie wpłynie na możliwości działalności koła.
Maj / Czerwiec
Maj i czerwiec były dla uczestników koła niezwykle pracowite. Uczniowie ćwiczyli umiejętność obsługi aparatu i wykorzystania go do nagrywania filmów. Pozowali do zdjęć i wykonywali zdjęcia w różnej scenerii, w tym w ruchu, czy portrety. Zapoznali się z obróbką cyfrową zdjęć i filmów w podstawowym zakresie oraz poznali strony do tworzenia kolaży. Jednak najważniejszym efektem pracy koła było przedstawienie „Zdrowo i bajkowo” o tematyce prozdrowotnej przygotowane dla dzieci z oddziałów przedszkolnych. Występ przed publicznością odbył się 14 czerwca i przyniósł sporo radości zarówno występującym, jak i widzom.
NAUCZYCIELE WYKORZYSTUJĄ ZAKUPIONY SPRZĘT NA POTRZEBY SWOICH LEKCJI:
Matematyka
Za pomocą drukarki 3D zostały wydrukowane modele kątów 30, 45, 60, 90, 120 i 180 stopni, które doskonale sprawdziły się podczas lekcji geometrii.
Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem wydrukowanych modeli 3D kątów przyczyniły się do większej efektywności przekazywanej wiedzy.
Omawiając poszczególne kąty uczniowie nie musieli polegać wyłącznie na swojej wyobraźni i rysunkach na tablicy. Mieli możliwość dotknięcia modelu, porównania z prostokątną ekierką czy zmierzenia wybranego kąta za pomocą kątomierza.
Wioletta Ślubowska
Język polski
1. Użycie emotikonów do ewaluacji zajęć
Uczniowie oceniają lekcję odpowiednią buźką, np. z uśmiechem, jeżeli się podobała, z grymasem, jeżeli nie wzbudziła ich zainteresowania.
2. Użycie emotikonów do tworzenia wypowiedzi twórczych w klasach czwartych
Do klasy IVa uczęszcza uczeń ze spektrum autyzmu, dlatego praca z emocjami jest w jego przypadku bardzo ważna.
2.1 Na międzyklasowym "Spotkaniu z filmem" uczniowie klas czwartych tworzyli baśń pt. "W królestwie Radości", wykorzystując odpowiednie emotikony. Nauczyciel zaczynał jako pierwszy i przedstawiał wstęp, dalej fabułę tworzyli kolejni uczniowie, wykorzystując swoją wyobraźnię, pomysłowość oraz doskonaląc pamięć.
Nauczyciel (wstęp): "Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma rzekami w królestwie Radości rządził król Rozsądek (emotikon), co na każdy problem miał rozsądną radę, wraz z królową Mądralinką (emotikon), gdyż na każdy smutek wymyślała mądrą receptę. Mieli troje dzieci: królewnę Zachwytkę (emotikon), która zachwycała swoją urodą, królewicza Ciekawuska (emotikon), ponieważ był bardzo ciekawy świata i najmłodszego synka nazywanego przez wszystkich Marudą (emotikon), narzekającego na wszystkich i wszystko od rana do wieczora.
Maruda spędzał sen z powiek władcom Radości. Aż pewnego razu....... (kolejni uczniowie tworzą fabułę)".
2.2 Uczniowie kl. IV w trakcie omawiania lektury "Akademia Pana Kleksa" otrzymali tematy prac pisemnych. Jeden z nich związany był z guzikiem, który pełni bardzo ważną rolę w fabule opowieści. To właśnie emotikony odegrały rolę guzików i pozwoliły uczniom uruchomić swą wyobraźnię.
Temat: Znajdź w domu lub narysuj duży guzik o ciekawym kształcie. Uruchom wyobraźnię. Opowiedz jego historię. Możesz zacząć tak: W szufladzie znalazłam/ znalazłem... (jaki?) guzik. Kiedyś...
B. Ligman
N. Sontowska
Historia
Temat lekcji
Wojna poza Europą
Działania zbrojne II wojny światowej objęły swoim zasięgiem również morza i oceany . Przez Atlantyk wiodły szlakiem komunikacyjne którymi na statkach transportowano z Ameryki zaopatrzenie i broń dla Wielkiej Brytanii walczącej z III Rzeszą.
Model okrętu podwodnego tzw. U-bota został wykonany w celu lepszego zrozumienia przez uczniów sposobu prowadzenia wojny na Atlantyku. Model składa się z 9 części, które połączone w całość tworzą bryłę okrętu podwodnego.
Marek Zieliński
Photon w klasie IIIa
9 grudnia uczniowie klasy IIIa mieli pierwsze spotkanie z Photonem. Bawiliśmy się w świąteczne kodowanie. Najpierw uczniowie samodzielnie na kartkach zakodowali dojście do wszystkich prezentów. Okazało się, że rozwiązania mogły być różne. Potem w podobny sposób kodowaliśmy Photona – Mikołaja, który musiał przejść przez fabrykę prezentów tak, aby zebrać wszystkie podarki. Poprzez zabawę uczniowie poznali możliwości robota oraz nauczyli się pracować z aplikacją PhotonCoding na pierwszym poziomie.
Biologia i przyroda
Podczas lekcji biologii i przyrody korzystałam z mikroskopów. Uczniowie klasy siódmej oglądali pod mikroskopem wymaz krwi ludzkiej przy realizacji tematu Budowa i funkcje krwi. Uczniowie klas piątych samodzielnie przygotowywali preparaty z cebuli, pomidora, liści roślin i obserwowali ich budowę w powiększeniu. Czwartoklasiści podczas lekcji przyrody zostali zapoznani z budową mikroskopu i oglądali różnorodne preparaty mikroskopowe poznając budowę komórkową organizmów.
Nowe mikroskopy są rewelacyjne
Barbara Karbowska
Język angielski
Nauczyciele języka angielskiego na drukarce 3D wydrukowali pieczątkę motywacyjną. Uczniowie za dobrze wykonane zadanie mogą przystawić sobie pieczątkę, która potwierdza aktywność i zaangażowanie ucznia w czasie zajęć.
Geografia
Na lekcji geografii w klasie VI a został wykorzystany zestaw trzech kostek do nauki współrzędnych geograficznych. Kostki posiadają oznaczenia kierunków geograficznych oraz przykładowych współrzędnych, dzięki czemu ułatwiają naukę i utrwalenie umiejętności odczytywania współrzędnych dla punktów na mapie.
Joanna Maciejewska
Historia
W klasach IVa i IVb podczas lekcji historii „Polska Kazimierza Wielkiego” prezentowana była architektura Krakowa, m.in. Uniwersytet Jagielloński, Rynek Główny w Krakowie, a także model Kościoła Mariackiego wydrukowany w 3D. Nauczycielka na podstawie modelu 3D przybliżyła uczniom cechy architektury gotyckiej oraz polski styl budownictwa sakralnego. Uczniowie z zaciekawieniem oglądali model Kościoła. Kilkoro uczniów miało możliwość uczestniczyć w zajęciach projektowania 3D, obserwowało wydruk tego modelu. Efekt końcowy i możliwości wykorzystania modelu zachwyciły wszystkich uczniów.
Ewelina Frankowska
Muzyka
Wydruk i wykorzystanie kostek do gry na gitarze.
Wychowanie fizyczne
Breloczki w kształcie piłek.
Ekozdrówko
Na zajęciach pozalekcyjnych koła Ekozdrówko uczestnicy zapoznali się z podstawowymi informacjami dotyczącymi aplikacji Photon Edu. Na podstawie gotowych programów korzystali z niektórych aktywności interaktywnego robota, m.in. poruszania się po kwadracie, losowania dźwięków lub kolorów, wykonywania kolorowego slalomu. Członkowie koła zaznajomili się również z wybranymi funkcjami programowania na tablecie. Praca z Photonem okazała się ciekawą zabawą edukacyjną.
Klasa II a
W tygodniu 21 - 25.11.22. przeprowadziłam trzy lekcje z wykorzystaniem ww pomocy.
Ćwiczenie ortografii: Uczniowie posługując się joystickiem na tablecie, sterowali robotem Photon od obrazka do litery u lub ó, wybierając tę, która występuje w zapisie zilustrowanego wyrazu.
Ćwiczenie w posługiwaniu się słownikiem ortograficznym: Robot Photon miał wskazać cyfry składające się na numer strony w słowniku, na której zespół uczniów odnalazł podany wyraz z trudnością ortograficzną. Drogę Photona dzieci programowały rysując ją na planszy tabletu.
Zajęcia komputerowe: Układanie prostych programów z wykorzystaniem gry Scottie Go.
Z.Stepnowska
Klasa III b
10 XI, 17 XI na edukacji informatycznej w klasie III a i III b uczniowie wykorzystywali grę Scottie Go Basic. Za pomocą kartonowych bloczków w grupach układali program. Dzięki ich użyciu przyswajali podstawowe pojęcia programistyczne.
Na zajęciach były wykonywane zdjęcia aparatem pozyskanym w ramach Laboratoria Przyszłości.
24 XI uczniowie na edukacji informatycznej w klasie III a i III b wykorzystywali grę Scottie Go Basic. Za pomocą kartonowych bloczków w grupach układali program. Następnie za pomocą tabletu i zainstalowanej aplikacji skanowali ułożony program. Po zeskanowaniu Scottie wykonywał program na ekranie tabletu. Jeśli program został napisany prawidłowo i Scottie ukończył zadanie z sukcesem, grupa otrzymywała informację zwrotną w postaci 3 gwiazdek. Na zajęciach były wykonywane zdjęcia i filmiki aparatem pozyskanym w ramach Laboratoria Przyszłości.
7 XII w klasie III b na zajęciach był wykorzystywany robot Photon. Podczas wykonywania zadań uczniowie rozwijali podstawowe umiejętności z zakresu programowania. Rozwijali też kreatywność i zdolność logicznego myślenia.
Na zajęciach były wykonywane zdjęcia i filmiki aparatem pozyskanym w ramach Laboratoria Przyszłości.
Małgorzata Urbańska
W ciągu całego roku szkolnego regularnie wykorzystywany był aparat fotograficzny, którym wykonywano zdjęcia i nagrywano filmy podczas wszystkich uroczystości szkolnych.
Zdjęcia zamieszczane są na stronie internetowej szkoły i szkolnym portalu Facebook.
13-220 Rybno
ul. Wyzwolenia 12